детски градини и ясли

На градина или ясла за пръв път? Как да подготвим детето за по-лесна адаптация

С началото на учебната година през септември обикновено стартира и годината в детските градини и ясли. Важен преход за детето, но и много стресиращ и емоционален етап за цялото семейство.

Ако за вашето дете предстои тази есен да постъпи за пръв път в градина или ясла, тук сме събрали някои полезни съвети за по-плавен преход, които могат да помогнат. Всяко дете е с различен темперамент и нагласа – едни се адаптират много лесно, други не. Но при всички случаи трябва да подходите с мисълта, че отделянето му от семейната среда и активното целодневно включване на контакти и връзки с връстници е част от неговото съзряване и развитие в социума.

1. Настройте режима.

Малките деца обичат познатата рутина и често реагират с раздразнителност на резките промени. Ето защо е добре няколко седмици или месец преди старта на градината да се запознаете с бъдещия дневен режим на детето и да се постараете да настоите сходен ритъм у дома. Най-вече по отношение на ставането сутрин, часовете на хранения, следобедния сън. Особено ако детето е свикнало вкъщи да поспива повече сутрин, изграждането на новия режим отрано би свалило част от напрежението в първите сутрини на посещение на градината.

Добра стратегия е също така през летните месеци да включите детето в лятна занималня или частна градина, където да прекарва по няколко часа на ден или няколко дни в седмицата за по-големите. Това би било добра репетиция за раздялата, а обикновено на тези места децата са по-малко и подходът към адаптацията по-индивидуален в сравнение с голямата група, към която ще се включи през есента.

2. Разказвайте за това, което го очаква в градината/яслата.

Всеки ден използвайте ситуации от деня, за да разказвате на детето какво ще прави в градината. Бъдете колкото се може по-детайлни в разказите си, като наблягате на нещата, които знаете, че ще впечатлят детето ви. Не казвайте просто „много е хубаво“ или „ще ти хареса“, а обяснете защо: например, защото има малки легълца, защото всяко дете има свое столче около масата за хранене, има цветни моливи като вкъщи, пързалката е много голяма и т.н. Задавайте позитивни въпроси, които създават очакване и любопитство.

Опишете му подробно как протича един ден в градината с акцент върху обичайните етапи от режима. Описвайте събитията последователно така, както се случват в детската градина – така после за детето ще има известна предвидимост и ще знае, например, че след следобедния сън или играта навън, мама и татко идват да го вземат.

Ако има по-големи братя или сестри, братовчеди или приятели, които посещават градина, помолете по-голямото дете да разкаже за нещата, които правят там, за това, което му харесва, за приятелите си и игрите, за новите умения, които е усвоило. Малките деца обичат да подражават на по-големите, да се сравняват с тях.

адаптация

3. Създайте усещане за познатост.

Децата изпитват тревога по две основни причини – страх от непознатата среда и страх от раздялата с родителя. За съжаление, в държавните градини и ясли не е установена практиката за пробен ден или плавна адаптация заедно с родителя, но може да се опитате косвено да създадете усещане за познатост. Свържете се с ръководството на градината и помолете вие като родители да посетите детското заведение. Запознайте се добре с обстановката, за да може после в детайли да разкажете на детето. Ако ви позволят, може да направите и няколко снимки в стаята, които да покажете вкъщи.

Разходете се заедно с детето до двора на градината и надникнете вътре някой следобед, когато там играят деца – нека вашето дете види как те се забавляват. Задавайте му въпроси за това как според него се чувстват децата, които вижда да играят, кои люлки или катерушки би избрало то, ако беше при тях и пр.

Ако имате познати деца, които са в същата градина или дори ще са в същата група, запознайте ги с вашето дете и ги събирайте да играят заедно преди старта на учебната година. Когато се срещнат в детското заведение, за тях това ще е облекчение и опора в непознатата среда.

Често малките деца имат и любима играчка или приятелче за сън. Попитайте дали не може детето да я носи със себе си в първите седмици. Учителите са наясно с успокояващата роля на тези играчки и обикновено нямат нищо против – или може да ви предложат тази специална вещ да стои в шкафчето на детето и да бъде вадена при необходимост, за да не се превръща в задължително и единствено пособие за успокояване и да не създава напрежение сред останалите деца.

4. Запазете спокойствие и ведър дух.

За родителите този нов етап от живота на детето е не по-малко стресиращ и притеснителен. Обикновено той е свързан и с това, че майката се връща към работен режим след дълго отсъствие и това създава допълнително вътрешно напрежение. Дайте всичко от себе си да не личи – децата са интуитивни, усещат настроенията на родителите и са склонни да ги копират.

Спокойствието и усмивката са изключително важни в първите дни от посещението на градината. Демонстрирайте добро настроение и позитивно отношение към учителите и екипа, който ви посреща.

Сутрин се стремете раздялата на входа да бъде максимално кратка. По пътя използвайте да си разкажете какво следва, кога ще го вземете, къде ще бъдете вие през деня, изпейте любима песен или си разкажете смешна история. На вратата обаче не се измъчвайте с дълги сбогувания, те само могат да разстроят и вас, и детето повече. Обяснете кратко кога ще се върнете, кажете „довиждане“ и предайте детето на възпитателите. Помнете, че дори и много разстроено по време на раздялата, то после обикновено бързо се успокоява сред останалите деца. Не се огъвайте да го върнете още от вратата, защото е разстроено – дори и да остане само 30 минути или час, това е по-добър вариант от алтернативата детето да осъзнае силата си да ви разколебае.

Не се изкушавайте също да се измъкнете тайно и без предупреждение, за да направите раздялата по-лесна – това може и да проработи в първите няколко минути, но ще остави силно безпокойство у детето през целия ден.

адаптация в детската градина

5. Изграждайте подсъзнателни позитивни връзки.

Адаптацията на детето обикновено преминава през постепенно увеличаване на времето на престоя в детската градина. В началото за няколко часа, после до обяд. Преломът идва, когато детето остане и за следобедния сън.

През целия този период се старайте да хвърляте положителни кукички към подсъзнанието. Разпитвайте детето за нещата, които са му харесали през деня в групата и кои не. После в разговора наблегнете на онова, което му е допаднало и накарайте детето да говори повече за него. Така ще способствате положителните емоции от деня да се запечатат по-силно и в съзнанието с тях да бъде в по-голяма степен асоциирано прекараното в градината време.

По-малките деца в яслена група едва ли ще могат да разкажат много, затова при тях на помощ може да включите обратната връзка от преподавателите. Разпитвайте ги всеки ден какво е правило детето, в какви ситуации е било спокойно и доволно, какво е предизвикало положителни емоции, така че да ги преразкажете вечерта пред детето. Дори и да не се включва в този разказ и да не реагира, то със сигурност слуша. Използвайте сутрините пътя към градината, за да разказвате отново какво предстои – какво ще закусят, на какви игри ще играят, какви песни ще учат, кога ще свършите работа и ще се върнете да го вземете.

Говорене, говорене, говорене. Това е основното, с което ние, родителите, можем да помогнем.

6. Пренесете градината у дома.

Вкъщи вечер и през уикенда може да играете на детска градина – нека детето е в ролята на учителя, а вие и куклите бъдете децата, използвайте и имена на други дечица в групата. Дръжте се така, както бихте искали да се държи вашето дете в градината- спокойни и усмихнати, с желание за игра и научаване на нови неща. През тази игра и поведението на детето в нея ще можете да разберете и част от притесненията, които се таят в ума му и които понякога не могат да бъдат изказани.

Поинтересувайте се от песните и стихчетата, които учат в градината, от темите, които обсъждат в обучителните ситуации, за да ги пресъздавате и у дома. Голяма част от градините ползват мобилни приложения или затворени Фейсбук и Вайбър групи за споделяне на снимки и информация от деня – разглеждайте заедно с детето тези снимки, за да си припомни интересни моменти.

игри у дома

7. Уважавайте емоциите на детето.

В първите дни и седмици след взимане от детската градина детето вероятно ще е по-превъзбудено или нервно, ще има нужда от повече внимание. Създайте си някакъв положителен ритуал – например, разходка в парка, игра на близката детска площадка, любим диск в колата на път за вкъщи или друго любимо занимание. Не превръщайте обаче ходенето на градина в геройство, което изисква награда или изненада всеки път – това ще създаде погрешни очаквания у детето.

Тревогата покрай първото тръгване на детска градина или ясла може да върне и някои по-бебешки навици на детето, които сте смятали за отдавна забравени – като смукане на палец, гризане на нокти, нощно будене, напикаване… Не реагирайте остро, ако видите подобни прояви. Не съдете и не се карайте, а се фокусирайте върху това да облекчите първопричината за тях. Често децата несъзнателно се връщат към бебешкото поведение, за да верифицират, че родителят е до тях, подкрепя ги и им помага – така, както е било, докато са си били мънички вкъщи. Така че бъдете насреща и откликвайте на тази нужда от близост и сигурност.

В заключение, доверете се на опита и уменията на възпитателите и работете с тях в екип. Често родителите изпитват притеснение не само как детето ще се адаптира, но и добра ли е средата и адекватни ли са грижите. Да, за съжаление, понякога тези притеснения имат основание, но по-често просто ни е трудно да предадем контрола. Постарайте се да изградите отношение на доверие и приятелство към хората, на които поверявате детето си.

Публикувано в Life by Dir.bg


С попълването на тази форма потвърждавам желанието си да получавам рецепти, публикации, авторско и промоционално съдържание от The Little Chef.

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*